Eseménynaptár

Felnőtt rendszerek, gyermeki érdekek - Társadalmi egyenlőtlenségek, nemi szerepek és hatalmi struktúrák az iskolarendszerben

Előadások

Időpont

2017. november 09. 09.30-13.00 óra között

Helyszín

Humán Tudományok Kutatóháza - Nagyterem
1097 Budapest, Tóth Kálmán u. 4.

Részletek

A Magyar Tudomány Ünnepe programsorozat keretében két érdekes eseményt is ajánlunk az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont rendezésében.

Felnőtt rendszerek, gyermeki érdekek - Társadalmi egyenlőtlenségek, nemi szerepek és hatalmi struktúrák az iskolarendszerben

A konferencia elsősorban arra keresi a választ, hogy a felnőttek által irányított és működtetett rendszerek – az állam, az oktatás vagy a prevenciós programok − hogyan csökkenthetik vagy termelhetik újra a társadalomban jelentkező egyenlőtlenségeket már gyermekkortól. A konferencia különlegessége, hogy a tudomány eredményei mellett a gyerekek élményeire és szempontjaira is különös hangsúlyt fektet. Ez a gyermekközpontú kutatói megközelítés olyan problémákat jár körül, hogy megjelenhetnek-e a gyerekek politikai aktorokként, tudják-e a felnőttekétől eltérő nézőpontjaikat és érdekeiket artikulálni, képviselni, és el tudják-e érni, hogy a felnőttek a gyerekekről szóló döntéseikben ezt figyelembe vegyék.

A konferencia előadásai többek között:

  • bemutatják, hogy az iskolai teljesítmény nemek közti különbségei hogyan függnek össze az iskolarendszer bizonyos szelekciós gyakorlataival, az évismétléssel vagy a diákorientált tanítási gyakorlattal
  • választ keresnek arra, hogy az iskolai szegregáció hogyan határozza meg a roma gyerekek mindennapi tapasztalatait, tanuláshoz és iskolához való viszonyukat és jövőbeli esélyeiket
  • megvizsgálják, hogy az azonos osztályzatokkal rendelkező fiú és lány, valamint roma és nem roma tanulókat eltérő mértékben tartják-e okosnak osztálytársaik
  • összehasonlítják, hogy az erőszakos viselkedés mennyire elfogadott a magyar fiatalok és néhány más európai ország fiataljainak körében
  • bemutatják, hogy a szerfogyasztással és bűnelkövetéssel kapcsolatos prevenciós programokban érintett szereplők véleménye mely területeken esik egybe és hol tér el a 14-17 éves fiatalok valamint a prevenciót végző szakemberek esetében.

Az előadást pódiumbeszélgetés követi „Politikai aktorok-e a gyermekek?” címmel. A beszélgetés arra keresi a választ, hogy mik a politikai és jogi lehetőségek arra, hogy a gyerekek a felnőttekétől eltérő nézőpontjaikat és érdekeiket artikulálják, képviseljék, és hogy a felnőttek a gyerekekről szóló döntéseikben ezt figyelembe vegyék.

A részletes program ide kattintva elérhető.

Szervező

MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont (MTA TK)

Kapcsolattartó

Schenk Borbála (telefon: 224 67 00/5269 )