A SZTAKI koordinálja a repülőgépszárnyakat forradalmasító EU-s projektet

Az aktív alakvezérlésű szárnyak kifejlesztése és tesztelése a célja annak a FLIPASED nevű európai projektnek, amelynek vezetője Vanek Bálint, a Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet tudományos főmunkatársa. Az Európai Unió által finanszírozott kutatás célja, hogy az eddiginél szorosabban hangolják össze a repülőgép fizikai kialakítását és a fedélzeti irányító algoritmusokat. A 2022 végén lezáruló kutatás eredményeit 5-10 éven belül a gyakorlatban is alkalmaznák.

2019. szeptember 16.

A modern repülőgépek szárnyainál és hajtóműveinél eddig alkalmazott technológia mára elérte hatékonysága csúcsát. A Boeing 787 és az Airbus A350 esetében is a repülőgép tömegének több mint 50 százalékát kompozitanyagok adják. Mindeközben a kereskedelmi légitársaságok működési költségeik több mint 25 százalékát költik üzemanyagra, így a hatékonyabb üzemanyag-felhasználás környezetvédelmi és pénzügyi szempontból is fontos kérdés.

A SZTAKI Repülésirányítási és Navigációs Kutatócsoport kutatójának, Vanek Bálintnak a vezetésével FLiPASED (FLight Phase Adaptive Aero-Servo-Elastic aircraft Design) néven nemzetközi projekt indul a repülőgépek szárnyának forradalmasítására, az ún. aktív alakvezérlésű szárnyak kifejlesztésére és tesztelésére. A SZTAKI a koordináció mellett a szabályozáselmélet és a repülőgép-tervezés határterületén, multidiszciplináris környezetben dolgozik a repülőgép fizikai kialakítása és a fedélzeti irányító algoritmusok szorosabb összehangolásán.

Tovább a SZTAKI honlapján olvasható cikkre.