Módszerek és tanácsok – megkezdte munkáját az MTA újjáalakult Közoktatási Elnöki Bizottsága

Az MTA Tantárgy-pedagógiai Kutatási Programjának tapasztalatai, a pedagógusképzés helyzete és fejlesztésének feladatai, valamint a tankönyvnek a mai oktatásban betöltött szerepe – néhány téma a tevékenységét Pléh Csaba akadémikus vezetésével végző testület 2019 tavaszáig szóló munkatervéből.

2017. december 7.

Mint azt a bizottság elnöke az InfoRádió Szigma című műsorában elmondta, a testület fő feladata, hogy az MTA elnökének tanácsokat adjon a közoktatás kérdéseiben. „Mindenféle jogszabály és szokásrendszer alapján a közoktatást érintő változásokról – legyenek azok jogszabályi vagy alapvető változások – a mindenkori oktatási vezetés kikéri az Akadémia véleményét, és a bizottság segíti az Akadémia elnökét” – mondta Pléh Csaba.

Hozzátette: „A tudomány képviselői szeretnék, ha az oktatásügyben tudományos tartalmakat tanítanának, és tudományos módszerekkel alapoznák meg az oktatás módját. Másrészt pedig a tudás megjelenítésének és a tudáshoz való hozzáférés útjainak számtalan új technológiai kiindulású változata van, ami a szellemi szférát is érinti. Ilyen például az, hogyan szerveződjön az iskola munkája az internet és a mobiltelefonok világában.”

Az MTA Közoktatási Elnöki Bizottsága várhatóan az alábbi témákkal foglalkozik majd 2019 áprilisáig:

  • A Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program eddigi tapasztalatai
  • A mérés-értékelés szerepe a közoktatás működésében és fejlesztésében
  • A Nemzeti alaptanterv koncepciója
  • A pedagógusképzés és -továbbképzés helyzete, illetve fejlesztésének feladatai
  • Digitalizált kultúra és tanulás a gépek és az internet világában (konferencia)
  • A tankönyv helye a mai oktatásban
  • A nevelés személyi keretei és a mai közoktatás