Elektromos autók az Akadémián

Elektromos autóval bővült az MTA Titkárságának járműparkja. További két elektromos autót két akadémiai kutatóintézet kapott, az egyikkel méréseket is végeznek.

2018. február 13.

A Magyar Tudományos Képeink az autók átadásáról itt láthatókAkadémia a kormány által 2015-ben elfogadott, az elektromos közlekedés fejlesztését ösztönző Jedlik Ányos tervhez csatlakozva, az első ütemben három elektromos autót vesz használatba a következő öt évre.

Egy Mercedes típusú járművet az MTA Titkársága használ, egy-egy Nissan Leaf típusú autó pedig az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézetéhez, illetve az MTA Energiatudományi Kutatóközponthoz kerül.

Mint azt a járműveket átadó dr. Ugron Gáspár Gábor, az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: a cég, mint a Nemzetgazdasági Minisztérium száz százalékos tulajdonában lévő társaság, kettős feladatot kapott a minisztérium vezetésétől. Egyrészt az elektromos autók töltésére alkalmas berendezésekkel kell ellátnia Magyarországot úgy, hogy az bejárható legyen az ilyen járművekkel. „Több száz töltőpontot létesítünk – mondta az ügyvezető igazgató. Másik feladatuk pedig az, hogy az állami szervek, hivatalok, közfeladatot ellátó intézmények munkatársai számára tegye elérhetővé az elektromos autózás élményét.

Idén körülbelül 180 ilyen járművet adnak át, ezek közül hármat vehetett át a Magyar Tudományos Akadémia előtt Bokor József alelnök, Monostori László, az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézete igazgatója, illetve Horváth Ákos, az MTA Energiatudományi Kutatóközpont főigazgatója.

Monostori László, az MTA SZTAKI igazgatója a kutatási célokra kapott autóval Fotó: mta.hu / Szigeti Tamás

Monostori László, az MTA SZTAKI igazgatója elmondta, az intézetben fedélzeti számítógéppel, illetve a környezetérzékelést lehetővé tévő műszerekkel, vagyis kamerákkal, radarral, valamint LIDAR-ral (LIght Detection And Ranging) szerelik fel a hozzájuk került autót. Ez utóbbi fény-, és lézersugarak segítségével ad információkat a jármű irányításához. A kutatók így számtalan olyan közlekedési szituációt fel tudnak majd térképezni, amelyek a városi forgalomban előfordulhatnak. Ezek ismeretében aztán ki tudják dolgozni azokat a beavatkozási lehetőségeket, amelyekkel egy önvezető jármű biztonságosan el tudja kerülni az ilyen helyzeteket.

A mindennapos használat során szerzett adatokat a kutatók összességében egyrészt az intelligens, az ember nélküli autonóm vezetéssel kapcsolatos technológia, másrészt pedig az úgynevezett okos városokhoz kötődő okos közlekedési rendszerek fejlesztéséhez használják fel.

Mint azt Bokor József, az Akadémia alelnöke, az MTA SZTAKI tudományos igazgatója, a Rendszer és Irányításelméleti Kutatólaboratórium vezetője az mta.hu-nak elmondta: mindezek mellett a kutatási eredmények alapján dolgozzák majd ki az önvezető járművek vizsgálatára is alkalmas zalaegerszegi járműipari tesztpálya tesztjeinek protokolljait, úgynevezett use case-eit.

Bokor József, az MTA alelnöke (jobbra), valamint dr. Ugron Gáspár Gábor, az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója (balra) az autók átadása előtt megbeszélésen az MTA Székházában Fotó: mta.hu / Szigeti Tamás

„Az MTA Energiatudományi Kutatóközpontjában kutatásokat nem végeznek a járművel, elsősorban a városon belüli utazásra használják majd” – mondta Horváth Ákos főigazgató.